Η κοινωνία τής αγοράς φτιάχνει τον «μάτσο μαν» που δολοφονεί

Στον εισαγγελέα της Νάξου ο δολοφονός στη Φολέγανδρο

Tο νέο περιστατικό δολοφονίας μιας νέας κοπέλας από τον σύντροφό της προστίθεται σε μια σειρά ανθρωποκτονιών με θύματα γυναίκες, ζήτημα που προβληματίζει γενικότερα, πέρα από το συγκεκριμένο κάθε φορά περιστατικό. Ως κοινωνία δεν μπορεί να παραμείνουμε στη διαπίστωση των γεγονότων. Χρειάζεται να αναλογιστούμε και να διερευνήσουμε τα γενικότερα αίτια στα γεγονότα αυτά που προηγούνται μιας πράξης, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι κοινωνικές σχέσεις σήμερα. Εκτός από τις ποικίλες κρίσεις και συλλογικούς φόβους, που κλονίζουν τη γη κάτω από τα πόδια μας, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλα αυτά, αν και αποτελούν δείγματα μιας κοινωνίας που έχει σταματήσει την κοινωνική της ανάπτυξη στη δεκαετία του 1930, ταυτόχρονα αποτελούν συνέπειες και μιας κοινωνίας της αγοράς, όπως εύστοχα έχει εδώ και δεκαετίες διαπιστώσει ο Elliot Currie. Δηλαδή μιας κοινωνίας που στηρίζει τις κοινωνικές της σχέσεις γύρω από την κουλτούρα της αγοράς, του δούναι και λαβείν, και αντιστοιχίζει κάθε κοινωνικό θεσμό και σχέση με την αξία του σε χρήμα: «είσαι όσα βγάζεις», όπως επίσης εύστοχα έχει διαπιστωθεί.

Σ’ αυτήν την κοινωνία το ιδεότυπο του άνδρα συσχετίζεται, εκτός από το χρήμα, και με τη δυνατότητα επιβολής και ισχύος με κάθε τρόπο. Ο «μάτσο μαν» είναι αυτός ο τύπος άνδρα που βρίσκεται πίσω από κάθε σύγκρουση ακόμα και με τη σύντροφό του. Δεν δολοφονεί πια για την τιμή του όπως την ξέραμε, αλλά για την τιμή του που αφορά το πόσο αξίζει «στην αγορά». Τέτοια ζητήματα επειδή, αν και νέα στην Ελλάδα, έχουν απασχολήσει άλλες κοινωνίες, πρέπει να βρεθούν στο επίκεντρο των όποιων πολιτικών που θα επιδιώξουν μια στρατηγική πρόληψης και παρέμβασης και στη νεολαία. Παράλληλα, είναι όσο ποτέ αναγκαία και μια πολιτική στήριξης των θυμάτων και των οικογενειών του θύματος που μένουν πίσω. Μπορεί το ελληνικό κράτος να υπερβεί την ιδεοληψία της καταστολής; Είναι πράγματι τραγικό νέες γυναίκες να χάνουν τη ζωή τους μ’ αυτόν τον αποτρόπαιο τρόπο.

* Η Σοφία Βιδάλη είναι καθηγήτρια Εγκληματολογίας και Αντεγκληματικής Πολιτικής στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς